Saturday, September 25, 2010

SUMBANGAN kita???


Pengertian Sebuah Sumbangan

Sahabat-sahabat, pernah kah kita terfikir bahawa hidup kita perlu kepada memberi?atau menyumbang?Konteks yang kita biasa hadapi yakni dengan menerima atau mengecapi nikmat- nikmat kurniaan Allah sehari-hari,antara contohnya kita dilahirkan dalam keluarga Islam, mempunyai ibu abah yang faham dan mampu meyekolahkan kita, menjaga makan pakai kita, mentarbiyah kita, dan dari ibu dan abah atau kesempatan kita di mana-mana lubuk ilmu, kita dapat mengenali Allah SWT, memahami tuntutan- tuntutan Nya dan melaksanakn Nya dalam kehidupan, sehinggakan kehidupan kita terasa sangat tenang dan terasa mempunyai roh dalam melaksana kan amal sehari-hari. Kita berpeluang belajar mengenai Islam , Iman dan Ihsan.Kita belajar ilmu- ilmu NYA. IlmuNYA yang Maha Luas, MasyaAllah!!!. Ya,sungguh, itulah dia fasa menerima. Nikmat yang tak terhitung sepertimana firman Allah SWT dalm Surah Ar-Rahman: " Dan Apakah nikmat Tuhan Mu yang manakah yang engkau mahu dustakan?"

Itu lah dia,dari konteks memberi dan menerima dalam hidup kita yang hanya sekali ini. Subhanallah, konteks atau fasa menerima cukup besar dan tidak terkira.Nikmat yang TERAGUNG ini dari ALLAH SWT yang Maha Kaya, Rabb dan Ilah kita.Dan juga antara kita juga dapat merasai nikmat mempunyai ibu bapa yang soleh dan solehah.Konteks memberi ialah, how we are going to contribute to those who are sacrificing or blessed us with all kind of nikmah?

Benarlah, hukum alam kurniaan Allah SWT jelas cantik dan tersusun.Ianya Seimbang. Ya , seimbang melambangkan kestabilan.Oleh itu ia pasti seimbang kalau menerima dibalas dengan memberi. Kesimpulannya..apakah sumbangan dan tanda kasih kita kepada Allah SWT?

Marilah sama-sama kita muhasabah diri...
Mudahan-mudahan Allah memberi kekuatan untuk kita memahami seterusnya mengukir sebuah perubahan yang bermakna, bukan hanya menyumbang pada Deen kita, malah yang lebih besar agar kita berjaya di SANA!!!
YA,,itulah SYURGA..:)

Amin Ya Rabb..

To be continue...

0 comments:

 
Design by Pocket Blogger Templates