Friday, March 11, 2011

2011: Sehari-hari yang berlalu...

Saya terfikir dan mula untuk berkongsi sesuatu...Hmm^^

Langkahan demi langkahan dalam perjuangan hidup ini, penuh dengan cabaran,dugaan, kenikmatan, segalanya untuk mematangkan, menyedarkan bahawa diri kita tidak sempurna, diri kita memerlukan yang Maha Kuasa,tapi sedarkah kita?Sedarkah kita akan hakikat ini? Sungguh, Hati kita akan lembut dan bersih hanya dengan kesusahan2..Itulah hakikat yang kita lalui, tidak ISTIQAMAH dalam ibadah2 seharian kita, yang mana merangkumi, apa2 sahaja yang kita lakukan.Belajar, bersahabat, Membaca Quran,Solat Wajib dan Sunat, Makan, Minum dan sebagainya.Istiqamahkah kita dalam perbuatan yang dikatakan tidak terpisah dari merasai bahawa ianya berhubung kait dengan Allah SWT? Oleh itu,Katakan pada diri kita..AYUH ISTIQAMAH!!

Banyak pengajaran dan tarbiyyah Allah SWT pada kita sehari-hari, untuk teguh dan utuh dalam keimanan, tidak dapat tidak, kuncinya ISTIQAMAH lah dengan kebaikan2 dan amal soleh yang kita biasa lakukan.Semoga tertingkat iman dan Taqwa pada Allah SWT.Hakikat yang kita biasa lupa juga, hakikat MUHASABAH. Sebelum tidur, seharusnya, kita muhasabah kembali segala amalan2 yang telah dilakukan.Agar hakikat 'Hari Esok Lebih Cemerlang dari Semalam' benar2 berjalan dalam diri Muslim Mukmin yakni kita sendiri.InsyaAllah.

Daripada pengalaman saya sendiri, alhamduillah, usai sudah Posting Community Health pada bulan 12.2010 dan 1.2011 ini.Sungguh menyeronokkan dan banyak ibrah yang dapat dipelajari. Hakikat toleransi sesama sahabat,komunikasi berkesan, dan latihan bekerja dan bersusah kerana Allah SWT di mana kami harus mengorbankan banyak masa,tenaga bersama2.Inilah saat yang saya rasa bahagia kerana group ini lebih besar daripada biasa,we are 26 all together,alhamduillah.So,we can know the other group more.Untuk posting2 biasa, group saya cuma 12 orang sahaja.
Kesimpulannya: Posting ini mengajar diri saya untuk menghargai setiap kelebihan sahabat2 dan menggunakan kekuatan2 tersebut untuk sebuah kejayaan yang bermakna.Everybody has its own speciality.Misalannya,we need to form our own idea,plan,kreativiti, masuk kampung, collect data,organize a Heatlh Carnival ourselves..Wah..Its a big thing,but Alhamduillah, after all the efforts we hv put in, dan dengan kuasa Allah SWT, Allah memudahkan urusan kami.Exam dan results yang sangat baik.Alhamduillah.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Now,Im doing Obstetric Posting,Posting ini hakikatnya membawa saya cukup2 dekat dengan Allah SWT.Terasa dan sanagt merasai,subhanallah.Posting menyelamatkan 2 nyawa,si ibu dan anak, menyambut kelahiran bayi yang putih,suci dan bersih.Peranan ibubapa lah untuk mencorakkan dan mentarbiyyah mereka.Itulah dia, jihad dan pengorbanan seorang ibu.Mula2,saya terasa trauma juga,ada pernah termimpi2,(mana tak nya dok tengok lama si ibu mengerang kesakitan) lama2, alah bisa tegal biasa.Alhamduillah, sangat meguatkan jiwa dan iman.Bertambah kasih pada ibuku dan semua para ibu,Proses itu yang saya sendiri amati adalah proses yang penuh dengan pahala, kerana ia merupakan jihad si ibu untuk melahirkan mujahid dan mujahidah.
Kesimpulannya: Hakikat kita dengan ibubapa.saya sendiri merasai dan cuba meletakkan diri di tempat si ibu, masyaAllah ,tidak terbayang,sangat perit dan sukar di kala menahan kesakitan nak bersalin.Nyawa di hujung tanduk.Difikir2kan, Bgaimana kita pada hari ini dengan ibubapa kita?Adakah kita seorang anak yang taat atau tidak?Terasa sedih dan berdosa mengenangkan kesalahan2 dengan ibu.Insaf,ya sangat insaf.Apakah kita seorang anak yang taat dan bersyukur dengan kesempurnaan fizikal dn akal yang Allah kurniakan?
Marilah sama2 kita muhasabah..Kekuasaan Allah SWT sangat luas.
Semoga apa2 yang saya lalui dapat meningkatkan lagi keimanan saya kepada Allah SWT.
I really enjoy this posting very much!!!
~bersama2 akak2 staffness,JM,Doctor2 di labour room itu sangat menggembirakan, really love to help them,(they are also very helpful and kind) and also the patients,yah,from conducting the deliveries,:shouting;(teran panjang2,sambung lagi,curi nafas,kuatkan semangat,Allah ada,kuat!),cuci2, kemaskan patient and send them to the ward,what a beautiful and memorable experiences!Subhanallah!

Setakat ini sharing saya, semoga Allah mempermudahkan jihad exam which will start end of this month.Semoga ilmu yang dipelajari ada barakah dan rahmat dari Allah SWT.

Selitan..-
Tahun 2011 ini tahun yang bermakna, kerana sahabat2 yang akrab dengan saya iAllah akan mendirikan rumahtangga, saya doakan Moga Allah memberkati pernikahan kalian!Tumpang gembira!Saya sentiasa mendoakan kalian, Sedikit kata dari saya-berdoalah, moga2 dengan baitulmuslim yang terbina ,salahsatunya dapat menyambung generasi2 yang dapat menegakkan Islam,yang Soleh lagi Musleh,ianya bermula dengan diri pasangan, dan juga rantaian doa yang tak pernah putus,doa, ya doa,doa dan doa.
Selamat berbahagia hingga ke syurga!-Khas buat mereka~

(Ucapan ini ada kaitan kan dengan post di atas?^^He he..)
Doakan yang terbaik buat saya ya.Amin.^^
 
Design by Pocket Blogger Templates