Saturday, September 25, 2010

SUMBANGAN kita???


Pengertian Sebuah Sumbangan

Sahabat-sahabat, pernah kah kita terfikir bahawa hidup kita perlu kepada memberi?atau menyumbang?Konteks yang kita biasa hadapi yakni dengan menerima atau mengecapi nikmat- nikmat kurniaan Allah sehari-hari,antara contohnya kita dilahirkan dalam keluarga Islam, mempunyai ibu abah yang faham dan mampu meyekolahkan kita, menjaga makan pakai kita, mentarbiyah kita, dan dari ibu dan abah atau kesempatan kita di mana-mana lubuk ilmu, kita dapat mengenali Allah SWT, memahami tuntutan- tuntutan Nya dan melaksanakn Nya dalam kehidupan, sehinggakan kehidupan kita terasa sangat tenang dan terasa mempunyai roh dalam melaksana kan amal sehari-hari. Kita berpeluang belajar mengenai Islam , Iman dan Ihsan.Kita belajar ilmu- ilmu NYA. IlmuNYA yang Maha Luas, MasyaAllah!!!. Ya,sungguh, itulah dia fasa menerima. Nikmat yang tak terhitung sepertimana firman Allah SWT dalm Surah Ar-Rahman: " Dan Apakah nikmat Tuhan Mu yang manakah yang engkau mahu dustakan?"

Itu lah dia,dari konteks memberi dan menerima dalam hidup kita yang hanya sekali ini. Subhanallah, konteks atau fasa menerima cukup besar dan tidak terkira.Nikmat yang TERAGUNG ini dari ALLAH SWT yang Maha Kaya, Rabb dan Ilah kita.Dan juga antara kita juga dapat merasai nikmat mempunyai ibu bapa yang soleh dan solehah.Konteks memberi ialah, how we are going to contribute to those who are sacrificing or blessed us with all kind of nikmah?

Benarlah, hukum alam kurniaan Allah SWT jelas cantik dan tersusun.Ianya Seimbang. Ya , seimbang melambangkan kestabilan.Oleh itu ia pasti seimbang kalau menerima dibalas dengan memberi. Kesimpulannya..apakah sumbangan dan tanda kasih kita kepada Allah SWT?

Marilah sama-sama kita muhasabah diri...
Mudahan-mudahan Allah memberi kekuatan untuk kita memahami seterusnya mengukir sebuah perubahan yang bermakna, bukan hanya menyumbang pada Deen kita, malah yang lebih besar agar kita berjaya di SANA!!!
YA,,itulah SYURGA..:)

Amin Ya Rabb..

To be continue...

Thursday, September 23, 2010

Perkongsian MOTIVASI dari abah



Alhamduillah,alhamduillah dan alhamduillah, atas nikmat yang Allah beri pada kita sehari-hari , seharusnya kita jangan melupakan Allah SWT sebagai Rabb dan Ilah kita ya, sumber kekuatan dan pemberi segala kenikmatan.Nikmat sebuah kehidupan yang berlalu sekali sahaja sepanjang hidup kita , seharusnya tidak sekali pun disia-siakan.


Mari muhasabah sejenak berkaitan sensitiviti kita dalam menjaga hubungan hati dengan Allah, menjaga amal-amal kita agar lurus niatnya,dan kita seharusnya mempersoalkan tahap sensitiviti kita.Ia semakin tumpul dan tumpul dengan dosa-dosa kita dan sekiranya tidak dibersihkan dengan muraqabatullah dan makanan-makanan rohani,maka ia akan bersamaan dengan 0. Takuti lah wahai diri, nakkah kita mengejar yang jelas dalam pandangan mata sahaja.Kita semua mengejar A dalam peperiksaan, tapi pernah tak kita kesahkan A kita dalam menjaga akhlak dan ibadah,yakni hubungan dengan Allah..We should aim for A too, dengan membaca bahan-bahan fikrah tentang Deen kita dari ulama2 yang muktabar, majlis-majlis ilmu dan Al-QURAN sebagai sahabat akrab kita.


Kadang2, kita tak merasakan urgensinya untuk sebuah peningkatan diri,hanya menanti untuk dicas-caskan sahaja apabila lemah...Ya Allah,bukan kah seharusnya we should think of kita lah yang memandu masa depan ummah,dan seterusnya we are the changer of any condition.Oleh itu,mari bergeraklah.Jangan rasa lemah.


Alhamduillah, terdetik hati untuk berkongsi, sesuatu yang kita sendiri tidak terfikir.As a Muslim, kita tak lari dari tanggungjawab.As a student,kita harus ke kuliah untuk belajar.Kita harus membantu ibu dan abah tatkala cuti,sebagai seorang anak.

Hidup kita semuanya tidak lari dari tanggungjawab.


Ingin dikongsi, satu hari abah ada bertanyakan, apa faktor-faktor yang menyebabkan kita ini disegani ataupun special dalam lapangan masing-masing?To simplify; how to be an outstanding person,yang mana kalau hanya 5 pekerja yang harus dikekalkan dalam sebuah institusi dan selebihnya terpaksa dibuang atas sebab bankrupt cthnya, we are the one of them.


Aku berfikir dan berfikir..apalah ya?Im trying to give the answers such as discipline,honest, observant with any situation, a good thinker.Tapi semuanya tidak tepat.


Jawab abah; itu semua tidak boleh diukur.And one more, that's minimum.Tanggungjawab yang kita harus buat as a medical student is to learn subjects, a thinker, itu semuanya mmg tanggungjawab kita.Ia minima sahabat2, ya yang minima pun kita tak habis dan tak mampu untuk lakukan.


To be outstanding and awesome people;

TO BE A SPECIAL MUSLIM STUDENT OR WORKERS;

1. Buat kerja lebih dari yang minima; yang minima telah diselesaikan dan mampu untuk buat kerja yang tidak dipertanggungjawabkan.Atau buat tanpa disuruh.


Cthnya: Habis membaca tajuk CVS,Respi walaupun tak belajar lagi dan sekarang sedang belajar ttg CNS cthnya.dan apabila Dr tanya,we can answer it although we havent come across it.
Tolong mak abah tanpa disuruh.Membaca lebih dari apa yang dipertanggungjawabkan.

2. Always have passion to equip ourselves with all kinds of knowledge


>as it ensure we are always ready to express our own idea in any occasion and can come out with the brilliant idea!Sentiasa bersedia untuk everything.


3. Contributor, Creative thinker,Inventor


> Jika kita lah yang selalu contribute any idea, pertolongan untuk apa- apa masalah dan dapat menyelesaikan masalah dengan cara yang terbaik.Kita lah pencipta suasana, Penyelesai masalah.


Ini antara contoh-conton jawapan yang abah bagi.Ada lagi,im trying to recall some more.Alhamduillah sangat bermanfaat!

Muhabasabah sejenak dan pantaslah bergerak untuk maslahah diri,dan Islam insyaAllah.


Saya sayang abah kerana Allah!!It's really meaningful for me,im really in the process of changing myself to better and best!
Semoga Allah permudahkan usaha kita semua sahabat-sahabat..:)
 
Design by Pocket Blogger Templates